Att vara med i ett lojalitetsprogram ger bra fördelar

25 april 2022
william eriksson

editorial

Om man driver ett företag är det oftast hård konkurrens om kunderna. Ett sätt att behålla dem är att erbjuda saker om de går med i en kundklubb. Det är en form av lojalitetsprogram. Det vill säga att kunden får förmåner om den är företaget trogen. Man kan mäta detta genom att dela ut poäng.

Har man som kund uppnått en viss poäng får man en bonus. Det kan även erbjudas andra slags belöningar. Kanske kommer det i form av en rabatt. Att ge någon ett bra pris vid nästa köp är ett annat lockmedel. En företagare vill ju gärna att ens kunder ska börja handla i termer av vad som kallas merköp. 

Locka till merköp

Ett lojalitetsprogram ger en person som handlar mer än den tänkt göra fördelar som den inte skulle fått annars. Låt säga att en person går in i en affär för att köpa en sak. Vid kassan får den reda på att den har möjlighet till flera procent rabatt vid nästa köp.

Detta är dock ingen lyckad idé om man vill att personen ska handla mer medan den ändå är där. Då erbjuder man istället extra rabatt på varor som bara de som är med i kundklubben får ta del av. Självklart får alla som vill gå med i kundklubben. Ju fler desto bättre, ur handlarens synpunkt. 

 

kundklubb

 

Bra med kundklubb 

Varenda litet lojalitetsprogram gynnar den som handlar, även om den personen handlar mer än den tänkt vid ett tillfälle. Det gynnar även den handlare som gett ut ett medlemskap och invigt sina köpare i sitt program. 

När det kommer fler och fler erbjudanden kan den som är uppmärksam handla allt den vill ha till ett bättre pris än normalt. Men då behöver man vara lite om sig och kring sig. Ibland kommer det att löna sig.